מידע אישי, העדפות, מיקומים וחיפושים הם רק חלק מהדברים שנאספים עלינו כל הזמן באינטרנט.
בעידן הדיגיטלי, כל פעולה שאנו מבצעים ברשת נשמרת ונמדדת. כלים מתקדמים מאפשרים לחברות ולארגונים לעקוב אחרי הפעולות שלנו באתרים מבלי שאפילו נדע – לחיצה על כפתור, מילות מפתח בחיפוש ואפילו אפשרות ליצור "מפת חום" של האתר על מנת לראות איזה חלקים באתר גורמים למשתמש לבצע הכי הרבה אינטראקציה איתם.
פייסבוק פיקסל
אחד מהכלים המוכרים והמפותחים לניתוח ומעקב אחרי פעולות ברשת הוא – פייסבוק פיקסל. בעזרתו, פייסבוק יכולה לאסוף מידע על הפעולות שלנו גם מחוץ לאתרי פייסבוק. המידע שמתקבל יכול לכלול מידע על האתרים שביקרנו, המוצרים שחיפשנו, המוצרים שביקרנו ואפילו הפעולות שביצענו לא באתר פייסבוק כשאר פייסבוק פתוח בחלון אחר.
גוגל אנליטיקס
עוד כלי חזק ומוכר הוא – גוגל אנליטיקס.
גוגל אנליטיקס הוא כלי מעקב שנוצר במיוחד לבעלי אתרים. הניתוח של נתוני הגולשים מאפשרים לבעלי העסק להבין את הצרכים וההתנהגות של משתמשי האתר. בעזרת גוגל אנליטיקס, ניתן לעקוב אחרי המשתמשים בזמן אמת, לראות את דפי האתר שהם ביקרו, את זמן השהייה שלהם באתר, מה המשתמש חיפש, מה הוביל את המשתמש לאתר (ביקור דרך חיפוש בגוגל, ביקור דרך מישהו ששלח לינק, ביקור דרך פרסומות וכו') ואת כלל הפעולות שביצעו במהלך הביקור.
אף שכלים כאלו מציעים אפשרויות יעילות לשיפור חוויית המשתמש והפרסום, הם גורמים לשאלות אתיות בנוגע לפרטיות והפרטים האישיים שלנו. האם הצורך בניתוח מידע דיגיטלי חוקי? האם יש תקנות ומדיניות פרטיות שמגבילות את השימוש בכלים דומים?
אז אפשר להירגע – כן, יש חוקים ומדיניות שמגבילה את השימוש בכלים אלו ומאפשרת להם לשמור רק מידע שאושר מראש.
למרות זאת – בעולם הדיגיטלי עלינו להיות מודעים למידע שאנו נותנים אליו גישה כאשר אנחנו משתמשים באתר, תוכנה, אפליקציה וכל ממשק עם האינטרנט כי הכל יכול להישמר מבלי שנדע.
למה כלי מעקב הם טובים אחרי הכל?
כלי ניתוח ומעקב נותנים למפתחים ולבעלי אתרים לדעת מה המשתמש רוצה שיהיה באתר או מה המשתמש לא רוצה שיהיה באתר ובעזרת המידע הזה – להתאים את האתר למשתמש על מנת לספק חווית משתמש נוחה וטובה ככל האפשר.
בנוסף, בעלי אתרים יכולים להוציא סטטיסטיקות מהמידע שנשמר ובכך לדעת, אם הפרסומת שפרסמו היא פרסומת טובה ומושכת, אם המוצר הוא מוצר שמשתמשים אוהבים או במקרה שמשתמשים רבים חיפשו משהו באתר ואין אותו – בעזרת המידע שנשמר מכלים אלו נוכל לדעת שיש ביקוש לדבר מסויים להוסיף אותו לאתר.
לסיכום – כלי מעקב וניתוח הם כלים חזקים שיכולים להרתיע בהתחלה, אך עם שימוש נכון ובטוח הם יכולים לשפר את חווית כל משתמשי האינטרנט, גם משתמשי האתר וגם בעלי העסק ובכך כל צד יוצא עם רווח.